دیدبان

چگونگی اشغال مجدد القریتین توسط داعش/ ۲

چگونگی اشغال مجدد القریتین توسط داعش/ ۲
به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ در ادامه باید به نقشه داعش و هدف این گروه تروریستی برای اشغال مجدد القریتین پرداخت. اما داعش در القریتین چه نقشه‌ای داشت؟ واقعیت آن است که داعش از همان روزهایی که شهر توسط متحدین پاکسازی شد، می‌خواست از پشت جبهه جدیدی را باز کرده و با استفاده از خالی بودن عقبه از نیروهای مدافع، خود را به صدد و مهین رسانده و عملا کار را گره بزند. پیش از آزادسازی این شهر داعش در القریتین واقعا مقاومتی سرسختانه کرد، جنگ در این شهر که پیش از جنگ ۳۵ هزار نفر جمعیت داشت، باوجود مشارکت بالای نیروی هوایی روسیه زمان زیادی صرف خود کرد و همین عاملی شد تا نیروی داعش برای مرحله بعد، دچار فرسایش شود.
 
 
در مورد اینکه داعش چگونه در القریتین تجمع کرد، پاسخش بسیار ساده است. در خود شهر کمتر از یکصد نفر از اعضای این گروهک حضور داشتند و بقیه هم از شهرک‌ها و روستاهای اطراف برای ساعت «س» فراخوان داده شدند تا در مکان «م» خود را حاضر کنند. در این میان برخی از تروریست‌هایی که موفق شده بودند از شرق حمص، به‌ویژه منطقه الخنیفیس فرار کرده و جان سالم به در ببرند، خود را به القریتین رسانده تا داعش آخرین ظهور و بروز خود را در این منطقه نشان دهد. تروریست‌ها از گوشه‌کنار در گروه‌های چند نفره حضور پیدا کرده، مسلح شدند و خیلی ساده شهر و مناطق پیرامونی آن را اشغال کردند.
 
البته واحد رسانه ای و تبلیغات جنگ موسوم به "اعلام الحربی" می‌گوید که تروریست‌های داعشی که وارد القریتین شدند، از محور جنوبی و با کمک تروریست‌های اسود الشرقیه و گروهک احمد العبدو به این شهر روانه شدند. اعلام الحربی نام این گروهک را «جیش سوریا الجدید» می‌نامد که از پایگاه التنف راهی القریتین شده‌اند. البته هنوز این مساله گنگ و نامفهوم است که چگونه داعش از این مسیر وارد القریتین شده است. از التنف تا القریتین واقعا راه طولانی است و این تروریست‌ها دوباره کجا غیب‌شان زده است؟ 
 
 
 
سوال خیلی عجیبی که در این بین مطرح می شود ، چرایی این اقدام داعش بود؟ واقعیت آن است که به هر شکلی که محاسبه کنیم، چنین حرکتی محکوم به شکست نهایی بود و اینکه چگونه سرکرده‌های این گروه تروریستی مرتکب چنین اشتباهی شده اند، واقعا جای سوال دارد. البته چنین حرکت‌هایی ممکن است هر جای دیگری روی دهد. در عراق داعش جابه‌جا زمین را چال کرده، تونل زده و سلاح و مهمات مخفی کرده است. هر لحظه ممکن است تیم‌های این گروهک شبانه به سراغ این زاغه‌های پراکنده رفته، راکتی دست‌ساز یا موشک ضدزره‌ای را به سمت مواضع نیروهای دولتی یا مردم عادی شلیک کنند و روند ناامن‌سازی کشور را در پیش بگیرند.
 
 
 
همین موضوع در مورد سوریه نیز صادق است. انبار بزرگ سلاح این گروهک در شهر المیادین موید این مساله بود که داعش به لحاظ تسلیحاتی مشکل ندارد، به لحاظ انسانی به فرسایش رفته است. جنگ، بالاخره انسان را خسته می‌کند و جنگیدن نیروها تا آخرین لحظه، صرفا به این دلیل است که راه دیگری ندارند. با این حال، شرق حماه و حمص، شهرهای میان المعدان تا البوکمال همه پتانسیل القریتین شدن را دارند. نیروها باید در این مورد هوشیاری لازم را به خرج داده و پاکسازی کلی و وجب به وجب را در پیش گرفته و فرصت تجدید قوا و یا انتقال به نقاط دیگر سوریه را به عناصر این گروه تروریستی ندهند.

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن